Slavný obraz Stětí svatého Jana Křtitele od Michelangela Merisi da Caravaggia byl vytvořený roku 1608 pro katedrálu sv. Jana v La Vallettě na Maltě. Je to jeho největší plátno (cca 3,6 × 5,2 m) a také jediný obraz, který Caravaggio kdy podepsal. Jeho jméno je vidět v krvi vytékající z hrdla sv. Jana. Dílo je považováno za mistrovské vyjádření dramatu, temnoty a lidské krutosti, typické pro Caravaggiovu techniku chiaroscura.

1. Ikonografie a téma
  • Obraz zachycuje moment, kdy je Jan Křtitel popraven stětím meče.
  • Výjev je zasazen do temného vězeňského dvora.
  • Vpravo nahoře je vězeň, který přihlíží scéně z okna – zesiluje dojem „svědectví“.
  • Žena s podnosem (pravděpodobně Salome) čeká, aby přijala Janovu hlavu.
  • V pozadí další žena vyděšeně reaguje – symbol nevinnosti a lidského soucitu.
  • Kat dokonává hrůzný čin: Jan už padá k zemi, ale vrah mu musí dokončit úder dýkou.
2. Kompozice
  • Horizontální rozložení: postavy jsou rozmístěny do linie, dramatická scéna se odehrává v úrovni země.
  • Temná prázdnota pozadí – typická pro Caravaggia, soustřeďuje divákovu pozornost jen na postavy a čin.
  • Hra světla (chiaroscuro): ostrý kužel světla zasahuje pouze klíčové figury (kat, Janovo tělo, Salome), čímž zdůrazňuje okamžik smrti a kontrast mezi tělem a tmou.
3. Významné detaily
  • Janovo tělo: leží zkroucené na zemi, s krví proudící z krku – naturalismus šokoval současníky.
  • Krev na zemi tvoří Caravaggiův podpis – jediný obraz, kde se sám podepsal (MICHAEL ANGELUS).
  • Salome s podnosem: přijímá hlavu, jak žádala Herodiada, čímž se propojuje biblický příběh s barokním patosem.
  • Kontrast figur: ženy plné emocí × muži konající chladně (kat, stráže).
4. Umělecké prostředky
  • Naturalismus: Caravaggio zobrazuje skutečná těla, vrásky, špinavé ruce – žádný idealizovaný klasicismus.
  • Dramatičnost: okamžik „před koncem“ – kat musí úder dokončit dýkou, napětí je neúprosné.
  • Ticho a prázdnota: žádná krajina, jen temný prostor. To zvyšuje klaustrofobii a zaměření na krutost aktu.
5. Symbolika a interpretace
  • Jan Křtitel: prorok, mučedník, předchůdce Krista – jeho smrt předznamenává Kristovu oběť.
  • Krev jako podpis: Caravaggio zde mohl symbolicky spojit svou osobní vinu a pokání (v té době byl na Maltě v exilu kvůli vlastnímu zločinu).
  • Svědci ve scéně: ukazují různé lidské reakce – poslušnost, soucit, hrůzu, lhostejnost.
6. Význam
  • Obraz je považován za Caravaggiovo vrcholné dílo a zároveň největší plátno barokního naturalismu.
  • Ukazuje temnou realitu lidské brutality, ale i duchovní dimenzi mučednictví.
  • Dílo je hluboce propojeno s místem – katedrála sv. Jana v La Vallettě, hlavní chrám maltézských rytířů, kde se tento příběh stává i politickým symbolem oběti a víry.